Zomergasten

Najaar 2011/Voorjaar 2012, zes donderdagavonden door Ton van Kempen:

Eindelijk Rust, een cursus over het Niets in de kunst.
Voor meer informatie kijk op pagina Programma onder Theater de Blauwe Schuur.

Cursus – Ik ga op reis en ik neem mee……..?

Een kunsthistorische reis in acht avonden

Voor de eerste avond hoef je geen koffer in te pakken, neem hem maar leeg mee! Die koffer wordt gedurende acht avonden gevuld met mooie ontmoetingen, boeiende medereizigers, spannende verhalen en verrassende landschappen en vergezichten.

Je ‘wandelt’ gedurende acht avonden met medereiziger en kunsthistoricus Ton van Kempen door de kunst- en cultuurhistoriche wereld van het reizen. Je flaneert samen met hem door de negentiende eeuwse Parijse passages en bewondert daar de architectuur. Langs de oude middeleeuwse pelgrimsroutes naar Santiago de Compostella bezoek je kloosters, kerken en kathedralen. Van beeldend kunstenares Yoko Ono leer je hoe je een kaart moet tekenen. Met Dante daal je af naar de onderwereld en je pakt de trein die de Gebroeders Lumiére in 1895 filmden. Vervolgens vlieg je met de filmregisseur Stanley Kubrick naar het uiteinde van het heelal. Terug op aarde gaat de reis verder per auto van de westkust naar de oostkust van de Verenigde Staten met documentairemaakster Nina Davenport. Schrijvers als Jack Kerouac en Arthur Miller zijn je al voorgegaan en componisten als Steve Reich en John Adams willen maar al te graag hun reismuziek aan je laten horen. De sporen die de Engelse kunstenaar Richard Long in het landschap achterliet herken je als beeldende kunst. Er zal een glimlach op je gezicht verschijnen als je de foto’s  ziet van Martin Parr die hij maakte van een toeristische badplaats in de buurt van Birmingham. Overigens heb je de keuze om te logeren in het Hôtel des Bains bij Venetië met schrijver Thomas Mann of in het Bates Hotel van Alfred Hitchcock uit de film ‘Psycho’.

Reiservaring is geen voorwaarde om deel te nemen aan deze cursus. Per slot van rekening kun je net als schrijver Maarten Biesheuvel ook een reis door je kamer maken. De cursus is uitermate geschikt voor mensen met vliegangst en heimwee.

Het is niet altijd zo gemakkelijk om de weg te vinden in de wereld van de kunsten.

Kom maar gewoon naar De Blauwe schuur, dat ligt aan de Havendijk 15 in Culemborg. Elke TomTom geeft het aan.

 

De kunst van het inpakken.
Hoe verpak je vijf eieren?
In Japan heeft men daar een schitterende oplossing voor: boven elkaar hangend in een grof maar o, zo esthetisch netje van gedroogde stengels. Door een eeuwenoude traditie van inpakken/verpakken spreekt men in Japan terecht over ‘inpakkunst’.
Deze lezing voert u door de wereld van het inpakken:
van lunchdozen in Japan, via corsetten, mummies, grafkisten in Ghana, conservenblikken tot het inbakeren van baby’s en het inpakken van mensen door modeontwerper Issey Miyake.
Joseph Beuys, ooit gered voor onderkoeling door grove vilten doeken, werkte jarenlang met dit toen in de beeldende kunst ongebruikelijke materiaal.
Er zijn zelfs kunstenaars die de Pont Neuf in Parijs of het Reichstaggebouw in Berlijn inpakken. De kunstenaar Christo heeft met deze ‘empaquetages’ het inpakken tot kunst verheven.
Deze lezing neemt u mee over de hele wereld en toont u prachtige vondsten van inpakmethodes.
‘Enthülling durch Verhülling’.
De identiteit van de Nederlandse Kunst & Cultuur
Nederland heeft altijd opengestaan voor invloeden van buitenaf.
Niet zo verwonderlijk: de ligging aan de zee, de handelsgeest die niet bang is om met vreemde culturen in aanraking te komen. Een kenmerk van de nederlandse cultuur is de geweldige openheid. Wij staan open voor buitenlandse ideeën, gedachten en stromingen, maar verwerken die ook op onze eigen wijze.
In de kunst krijgen zij een onmiskenbaar nederlands gezicht.
Het heldere karakter, het perfectionisme, de verfijnde en stille waarneming bepalen het kenmerk van de nederlandse beeldende en toegepaste kunsten.
Waarom zijn schilders uit de 17de eeuw, zoals Vermeer en Saenredam zo buitengewoon nederlands en zo verwant aan Dibbets en Mondriaan?
Wat is de grote kwaliteit van onze nederlandse kunst, met name de schilderkunst?
Bestaat er zoiets als nederlandse kunst?